اینفلوئنسر چیست و چه مزایایی در بازاریابی شبکه ای دارد

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اینفلوئنسر مارکتینگ

همانطور که میدانیم بازاریابی در شبکه های اجتماعی(سوشیال مارکتینگ) منجر به پدید آمدن شیوه های نو و تاثیر گذار برای بازایابی اینترنتی شد است . برند سازی در اینترنت  (معرفی بهتر یک کسب و کار) و در زیر مجموعه آن سئو از اهمیت بالایی برخوردار شده است. شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام به شما امکان لینک دادن به سایت و یا وبلاگ را نمی دهد ولی این شبکه مخاطبان زیادی در خود دارد و هزاران مارکت در این شبکه اجتماعی در حال فروش کالاها و خدمات خود هستند. پدیده اینفلوئنسر در شبکه اجتماعی اینستاگرام پدیدار و در این شبکه اهمیت بیشتری دارد. در سایر شبکه های اجتماعی ما بیشتر با پدیده بکلینک گیری و جذب مخاطب برای سایت، شاهد روشهایی برای بالابردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل هستیم. در اینستاگرام ما باید کالا و خدمات خود را مستقیما عرضه کنیم. این موضوع باعث شد که افرادی که در زمینه خاصی تخصص دارند و مخاطبان بالایی هم دارند بتوانند بعنوان اینفلوئنسر درآمد های بالایی از اینستاگرام کسب کنند.

 اینفلوئنسر چیست و چه مزایایی دارد

اگر بخواهیم اینفلوئنسر مارکتینک را تعریف کنیم، باید نگاهی به معنی لغوی اینفلوئنس Influencer بیاندازیم: معنی لغوی این واژه ، تاثیر گذار است. اینفلوئنسر مارکتینگ بر اساس افرادی که در زمینه خاصی تاثیر گذار هستند میباشد. فرض کنید که شما صاحب یک کسب و کار تولید بیسکوئیت کرمدار هستید و شخص دیگری  که سالها در زمینه بهداشت کودکان و نوزادان فعالیت می کند برای برند شما در فضای مجازی خودش شروع به تبلیغ کند. مردم به این تبلیغ چقدر اهمیت میدهند. شخصی که توسط مردم بعنوان پزشک کودکان شناخته میشود قطعا زیر بار تبلیغ برندی که قابل اعتماد نباشد نمی رود. بنابراین مخاطبان این شخص به شما و کالای شما راحتتر و بهتر اعتماد می کنند. فراموش نکنید که کیفیت محصول و خدمات شما در تداوم بازار شما تاثیر بسزایی دارد. بنابراین هر روش تبلیغی که برای معرفی شدن در نظر دارید را همراه با بالابردن کیفیت محصولات خود بکارگیرید. یادتان باشد که تمام برندهایی که سالهای متمادی دوام آورده اند از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مثلا : پارچه های شرکت تولیدی لایکو از نظر کیفیت پارچه از رقبای ترک خود بسیار بالاتر میباشند و این از مهمترین عوامل موثر در ماندگاری بیش از سه دهه این برند می باشد. به ادامه بحث خود درباره اینفلوئنسر بازگردیم.

اینفلوئنسر مارکتینک

در سایت مدرسه بازاریابی( marketing-schools.org) در صفحه ای که به آموزش اینفلوئنسر پرداخته است، اینفلوئسر مارکتینگ را نوعی بازاریابی، که بر روی افرادی مشهور تمرکز دارد، بجای آنکه مستقیما بازار هدف را نشانه بگیرد، تعریف می کند. این تعریف به معنی آن است که در اینفلوئنس مارکتینگ، بجای آنکه تبلیغات خود را مستقیما به بازار هدف نشان دهیم، آن را از طریق یک فرد با نفوذ در میان افراد بازارهدف، در اختیار آنان قرار میدهیم. برای اینفلوئنس مارکتینگ باید افراد با نفوذ در جامعه هدف و مد نظر را شناسایی کرد و فعالیت بازاریابی خود را بر اساس این فرد برنامه ریزی کرد. تا خریداران بلقوه ای که تحت تاثیر این شخص قرار دارند به خریدار بلفعل ما تبدیل شوند.
اینفلوئنسر مارکتینگ به این صورت بر روی مخاطب تاثیر میگذارد که فردی که دیگر کاربران تحت تاثیر او هستند و برای آنها شخصیت مهمی هست برای تبیلغ کالا، خود را خریدار کالا معرفی میکند و آن را تبلیغ میکند. هنگامی که فردی که دیگران تحت تاثیر او قرار دارند خود را خریدار کالایی معرفی میکند، نوعی تبلیغات که به آن تبلیغات شاهد می گوییم اتفاق می افتد. گاهی برای اینفلوئنسر از کارشناسان و یا روزنامه نگاران استفاده میشود. زیرا که مخاطبان این اشخاص را بعنوان یک کارشناس قبول دارند و احتمال پذیرش کالای تبلیغ شده از سوی این افراد بسیار بالا است.
یکی از دلایلی اصلی که برای تبلیغ دهانشو از یک دندانپزشک استفاده میشود، خود یک  اینفلوئنس است. افراد به دندانپزشک بعنوان فردی که در زمینه مراقبت از دندان متخصص است، نگاه می کنند. به این ترتیب با تبلیغ یک فراورده مانند دهانشو برای مراقبت از دندان ها توسط یک شخص متخصص، براحتی میتواند افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد، که دهانشو تبلیغ شده را بخرند. کمپانی اپل برای اینفلوئنسر خود از اوپرا مجری معروف تلویزیونی استفاده کرد. این مجری در برنامه ای اعلام کرد که آی پد محبوب ترین وسیله او است و به تمام حضار  یک آی پد هدیه داد. اینکار موجب شد که بسیاری از طرفداران او به تقلید از او آی پد تهیه کنند.


استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

با گسترش بازارها ، تبلیغات برندها را همه جا میتوان به راحتی دید. اگر نخواهیم بگوییم که امروزه بیشتر افراد نسبت به آگهی های تبلیغاتی بدبین هستند که البته این امر نظر بسیاری از کارشناسان بازاریابی است. باید بگوییم که اغلب افراد امروزه نسبت به تبلیغات بسیار بی تفاوت شده اند. امروزه میتوان تبلیغ هایی را که ادعاهای مسخره می کنند را همه جا به راحتی یافت. این تبلیغات تلاش دارند تا با غرایز ما بازی کنند و کالاهایی را ضروری و یا جذاب جلوه دهند. با اشباع شدن بازار از تبلیغات، اعتماد  کار بسیار سختی شده است.
اگر کالاهای تبلیغ شده توسط یکی از افراد خانواده و یا دوستان شما تائید شود. حس منفی نسبت به آن تبلیغ از بین میرود. تحقیقات نشان میدهد که 79% افراد پیش از اعتماد به یک برند خاص و خرید یک محصول درباره آن در شبکه های مجازی تحقیق می کنند. تا نظر دیگران را درباره استفاده از آن محصول بدانند.
شرکت های بازرگانی متوجه این قابلیت شبکه های اجتماعی شده و با ترغیب اینفلوئنسرها به تعریف و تبلیغ از محصولات مد نظر خود، ایجاد نوعی برتری نسبت به رقبا کرده و فروش کالا و خدمات مد نظر را افزایش دادند.


اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه وارد عمل میشود

اینفلوئنسر مارکتینگ، هدف قرار دادن افراد تاثیر گذار برروی مشتریان بلقوه برای بازاریابی محصولات و خدمات بمنظور فروش بیشتر است. تاثیر این روش بازاریابی براساس تخصص، شهرت و یا محبوبیت فرد اینفلوئنسر است. اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار به بازرایابی دهان به دهان شبیه است ولی بطور آشکار و صریح به تبلیغ محصول نمی پردازد.
اینفلوئنسرها میتوانند از هرجایی باشند. افراد مختلف ، گروهی از افراد ، برندها و یا مکان ها میتوانند نقش یک اینفلوئنسر را بازی کنند.
مثال: یک بازیگر که از یک محصول استفاده میکند، موجب میشود که مردم احترام بیشتری برای کالای مد نظر قائل باشند و این احترام بدلیل شهرت بازیگر ایجاد شده است.
وبلاگنویس ها نیز به اینفلوئنسر تبدیل شده اند زیرا که آنها مخاطبان وفاداری دارند. هنگامی که یک وبلاگ نویس محصولی را تبلیغ می کند، اعتماد بیشتری به کالا تبلیغ شده جلب میشود. با استفاده از اینفلوئنسرها، شرکت ها توانسته اند که از اثرات سوء تبلیغ مستقیم پرهیز کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ روش منحصر به فردی در بازاریابی است که در آن بجای در نظر گرفتن سلایق و نیازهای دسته وسیعی از مخاطبان به نیازها و سلایق اینفلوئنسر توجه میکنند. شرکت ها سعی میکنند که اعتماد اینفلرئنسر را جلب کنند. این جلب اعتماد میتواند از طریق در اختیار قرار دادن رایگان محصول شرکت و یا دعوت از اینفلوئنسر به شرکت و یا کارخانه و یا سایر روش ها باشد.
یکی از نکات تاثیر گذار بر روی اینفلوئنسر مارکتینگ عدم امکان کنترل آن مانند بازاریابی های سنتی است. اگر اینفلوئنسر تصویر مثبتی از کالا ارائه ندهد و یا اینکه اینفلوئنسر رفتاری انجام دهد که محبوبیتش بین مردم را به تنفر تبدیل کند. کالا و خدماتی که او تبلیغ میکرده است، نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بنابراین شرکت هایی که از شیوه بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند، باید استراتژی های مشخصی برای این شرایط و مهمتر از آن استراتژی های مشخصی برای انتخاب اینفلوئنسر خود داشته باشند. تا بتوانند از آثار منفی اینفلوئنسرها برروی محصولات خود پیشگیری کنند.


مثال هایی جالبی از اینفلوئنسرمارکتینگ

کومپانی Redwood Creek : این شرکت یک شبکه اجتماعی راه انداخت و در آن با تولیدکنندگان محصولاتش مصاحبه هایی را ترتیب داد. این افراد که بسیار ساده نحوه تولید را توضیح میدادند موجب شدند که مخاطبان بسیاری به استفاده از محصولات این شرکت ترغیب شوند.
شرکت تولید محصولات گوشتی La Cense : این شرکت با نمایش تغذیه دام ها از علوفه طبیعی و مصاحبه با کارشناسان گوشت دام و تاثیر تغذیه از علوفه طبیعی در گوشت دام، توانست بازار را از دست رقبای سرسخت خود برباید.


اینفلوئنسر مارکتینگ
چه کسانی از اینفلوئنسر استفاده می کنند

طبق گفته انجمن بازاریابی دهان به دهان منتشر شده در سایت womma.org نام برند ها محبوب 3.3 میلیون بار در روز در آمریکا به زبان آورده میشود. این عدد قابل توجه شامل تمام برندها، از تولید کنندگان غذاهای آماده تا برندهای تولید کننده ابزارهای صنعتی پیشرفته میشود. هر تجارتی امروزه میتواند از اینفلوئنسر مارکتینگ سود و منفعت کسب کند.
یک تجارت کوچک را تصور کنید ، مثالا یک رستوران تازه تاسیس شده، این رستوران میتواند از یک مجله معتبر در زمینه غذا یک آگهی رپورتاژ بخرد تا از مزایای اینفلوئنسر استفاده کند. شاید یک مهندس عمران که به تازگی دفتری تاسیس کرده از یک سایت معماری بخواهد که تبلیغی برای او در سایتش قرار دهد.
شرکت ها و کمپانی های بزرگ از بازیگران و هنرمندان برای تبلیغ کالاها و خدمات خود استفاده می کنند. شرکت ولوو در تبلیغی، از بازیگر فیلم های رزمی دعوت به همکاری کرد. این تبلیغ چنان مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد که تا ماه ها میتوانستید ویدئو این تبلیغ را در شبکه های اجتماعی مشاهده کنید. اینگونه تبلیغات و استفاده از هنرمندان مشهور برای اینفلوئنسر هزینه های بالایی دارد و تنها از عهده شرکت ها و برندهای معتبر برخواهد آمد.

امید وارم این مقاله برای شما دوستان مفید واقع شده باشد